Thursday, March 17, 2011

Had Potongan Minima 6o%.

13 Januari 2006
Kepada semua
Koperasi / Organisasi Pelanggan
Biro Perkhidmatan ANGKASA (BPA)

Tuan

PEKELILING KOPERASI BILANGAN 01/2006

Per: Had Potongan Maksima 60% Daripada Gaji 

Bagi tujuan mempastikan arahan kerajaan mengenai had potogan yang maksima 60% daripada gaji dipatuhi sepenuhnya oleh pelanggan-pelanggan BPA, berikut digariskan beberapa peraturan baru yang perlu dilaksanakan:

Disertakan bersama ini contoh borang penentuan Had Kelayakan Pinjaman untuk rujukan.

1. Semua arahan potongan gaji menggunakan boran BPA 1/79 bagi maksud potongan saham, yuran, simpanan, premium insurans, pelaburan, bayaran balik pinjaman dan sebagainya perlu disertakan bersama borang Penetuan Had Kelayakan Pinjaman, salinan kad pengenalan dan salinan 2 bulan slip gaji terakhir yang disahkan oleh Ketua Bahagian Gaji Jabatan masing-masing.

2. semua arahan perubahan potongan gaji bagi maksud menambah jumlah potongan bulanan, memanjang tempoh potongan dan memasukkan kod akaun potongan baru menggunakan borang BPA 2/79 juga perlu disertakan dengan Borang Penetuan Had Kelayakan Pinjaman dan salinan 2 bulan slip gaji terakhir peminjam yang disahkan oleh Ketua Bahagian Gaji Jabatan masing-masing.

3. Borang Penentuan Had Kelayakan Pinjaman seperti yang dijujuk pada para 1 dan 2 perlu diisi dengan lengkap dan pastikan jumlah potongan gaji anggota/ahli berkenaan tidak melebihi 60% daripada gaji kasar. Perlu dijelaskan semula disini bahawa gaji kasar adalah termasuk gaji pokok dan semua elaun tidak termasuk elaun kerja lebih masa. sementara maksud jumlah potongan adalah semua jenis potongan yang tertera di dalam penyata Gaji termasuk potongan untuk tujuan simpanan.

4. Arahan maksima potongan 60% daripada gaji juga turut melibatkan potongan penjamin . Arahan memtong gaji penjamin tidak akan dilaksanakan jika penjamin dapat membuktikan bahawa gajinya telah dipotong melebihi maksima 60%

5. Arahan didalam pekeliling ini akan dikuatkuasakan sepenuhnya mulai 1hb 2006. Sebarang rayuan oleh pelanggan BPA tidak akan dilayani selepas ini.

Disertakan bersama ini contoh borang penentuan Had Kelayakan Pinjaman untuk rujukan.

Sekian, harap maklum

Terima kasih

Sumber : Laman Web ANGKASA

No comments:

Post a Comment