Thursday, March 17, 2011

Kepada Peminjam Yang Ingin Memohon Pinjaman Koperasi

Kenyataan SKM - 06/2009

PERINGATAN UMUM SKM

Kepada Peminjam Yang Ingin Memohon Pinjaman Koperasi

SKM telah menerima banyak aduan dan rungutan dari peminjam beberapa buah koperasi kredit yang membangkitkan masalah dikenakan kadar faedah dan pelbagai caj pinjaman yang membebankan peminjam. Peminjam juga disahkan telah menerima antara 70% hingga 95% sahaja daripada jumlah pinjaman.

Hasil pemeriksaan mendapati setiap peminjam dikenakan bayaran sekurang-kurangnya sebanyak 12% daripada jumlah pinjaman kepada agen pemasaran yang menguruskan pinjaman koperasi. Bayaran agen-agen pemasaran ini adalah sangat membebankan dan menindas peminjam.

Sehubungan perkara ini, SKM ingin menasihatkan semua peminjam untuk berurusan secara terus dengan koperasi. Peminjam dinasihatkan tidak menggunakan khidmat agen-agen pemasaran yang mengenakan pelbagai caj yang boleh membebankan peminjam.

Oleh itu, berhati-hatilah dengan tindakan agen-agen pemasaran yang didapati menggunakan gimmick pemasaran yang agresif dalam menguruskan pinjaman koperasi. Antara laman web agen-agen yang dikenal pasti bagi pemasaran pinjaman koperasi adalah seperti di bawah :

1.www.hotiklan.com
2.www.pakarpinjaman.webs.com
3.www.pinjaman.info
4.www.tunai4u.com
5.www.pinjaman.net.my
6.www.pakarpinjaman.webs.com
7.www.komaju2u.com
8.www.60minut.com
9.www.uruspinjaman.com
10.www.wanitamelayu.com
11.www.pinjaman2009.com
12.www.smartpinjaman.com.my
13.www.pinjaman9.com
14.www.mypinjaman2u.com
15.www.pinjaman.online.com
16.www.sarawak.koperasikerajaan.com.my

Sumber : Laman Web SKM

No comments:

Post a Comment